Vill du effektivisera logistiken och kunna växa?

-Så här gjorde Spares.

Med 3500 försändelser per dag — till konsument- och företagskunder på flera marknader — ställer Spares Nordic höga krav på teknik, logistik och processer. Bolaget har dessutom flera varumärken, och med den senaste tidens nyförvärv ökade behovet av en samlad lösning för order, lager och inköp ytterligare: dels för att spara tid och resurser, dels för att kunna växa.

Sedan 2015 säljer Spares reservdelar och tillbehör till mobiltelefoner, tablets och andra digitala enheter online. Både under eget namn, men också via teknikdelar.se och e-handelsplattformen batteriexperten.com. Med ett närmast oändligt antal variationer och modeller är lagret i ständig förändring. Bland kunderna finns såväl företag som privatpersoner och nu är siktet inställt på fler kundgrupper, marknadsplatser och försäljningskanaler – och nya möjligheter att växa. Ett steg i den riktningen är ett nära samarbete med Extend Commerce.

– Vi hade ett annat affärssystem tidigare men det funkade inte helt som vi önskade. Då började vi se oss omkring och hittade Extend. Dels gillade vi den personliga kontakten och kompetensen, dels själva produkten, säger Talal Alshammari, VD och grundare på Spares Nordic. När man byter system behöver man också blicka framåt, och tänka »var är vi om X antal år?«, och säkerställa att systemet klarar av det. Nu har vi haft plattformen ett tag, och vårt första intryck har inte ändrats.

 

Stora volymer och en flera säljkanaler

Med stora volymer och nya marknadsplatser blir logistiken alltmer komplex, och kraven på flöden och processer ökar. –Extend Commerce passar vårt e-handelsflöde, där vi har stora volymer men relativt vanliga funktioner. Vi ville också ha både inköpsfunktion, logistik och även rapporter i samma system. I andra affärssystem måste 2 man utveckla vidare med konsulter kontinuerligt, och det ville vi undvika. Vi sålde redan på flera marknader, och jag skulle säga att det är mer komplext att byta då jämfört med om man börjar från grunden och jobbar sig vidare. Men det klarade Extend galant, säger Talal Alshammari.

 

Alltid steget före

Samarbetet har inneburit att de tidigare systemen ersatts av Extend Commere ERP som nu är helt integrerat med såväl B2C- som B2Bwebbshop. Implementationsprojektet i sin helhet tog tre månader, vilket är kort tid för ett omfattande projekt.

– Spares är en professionell kund som har höga krav och stora ambitioner. Tillsammans har vi hittat en lösning som passar dem idag, och som de kan växa med över tid. Våra standardapplikationer kan konfigureras relativt snabbt, vilket möjliggör både tids- och kostnadseffektiva lösningar för våra kunder. Samtidigt kan vi accelerera vår tillväxt av nya kunder vilket vi glädjande nog gör i en snabb takt just nu, avslutar Mathias Bredin, sälj- och marknadschef på Extend Commerce.

 

Sammanfattning

Spares Nordic skickar över 3 500 försändelser per dag och ställer höga krav på teknik, logistik och processer. Med flera varumärken och nyförvärv behövdes en samlad lösning för order, lager och inköp: dels för att spara tid och resurser, dels för att skapa nya möjligheter att växa. Ett steg blev valet av med Extend Commerce.