E-handel

E-handel är idag en självklar kanal för de flesta företag som säljer till slutkund men det börjar även efterfrågas för att hantera B2B-försäljning. Potentialen med e-handel är stor men här finns också många utmaningar. Skillnaden mellan att lyckas eller inte handlar i slutändan ofta om logistik, process och hur man hanterar olika typer av orderflöden som returer, restorder och delleveranser.

Webbshop till privatperson

Om du vill koppla din webbshop mot privatkunder till Extend för att få kontroll på lager och order management, samt använda Extends integration mot Fortnox, Ongoing mm kan du använda våra standardkopplingar mot Shopify, WooCommerce och Magento. I Extends webbshop kan du bland annat möjliggöra transportval för kunden inklusive tilläggstjänster som t ex inbärning och automatisk restorderhantering.

Om du har vissa specialbehov som exempelvis prenumeration kan du använda Extends webbshop mot privatkund. Saknar du den webbshop du använder kontakta oss på integration@extend.se så kan vi tillsammans med din leverantör ta fram en lösning.

Integration webbshop mot privatkund

Integrera din befintliga webbshop till Extend för att få koppling till lagret, samla alla dina ordrar på ett ställe och koppla det till ditt ekonomisystem. Extends koppling mot webbshop möjliggör utbyte av information mellan de båda systemen enlig nedan flöde:
⇢Ny order – När order skapas av kund i webbutiken skickas den till Extend.
⇠Orderstatus till webbshop / kundgränssnitt, uppdateras av lagerverksamheten i Extends WMS och skickas upp i webbshopen.
⇠Order skickad-status inklusive spårningsinfo med sändningsnummer skickas till webbshop / kundgränssnitt, direkt när händelsen uppstår.
⇠Lagersaldo uppdateras löpande från Extend till webbshop.
Efter köp av kund i webbshopen replikeras informationen automatiskt till Extend.

B2B-shop

Allt fler vill erbjuda en webbshop eller kundportal till sina återförsäljare. Eftersom Extends webbshop är helt integrerad med de andra delarna i plattformen hanteras regler och logik centralt vilket gör att varje kund som loggar in kan ha en anpassad webbshop. Extends webbshop anpassas till kundens layout och struktur och innehåll bestäms tillsammans med kund.
I en B2B-webbshop ligger fokus främst på funktion snarare än design eftersom kunden vill ha en så effektiv process som möjligt. Extend har ett antal funktioner som underlättar och effektiviserar.

Unik inloggning per kund

  • Anpassning av sortiment per kund
  • Anpassning av pris per kund
  • Kreditlimit som varnar och ställer orden i gransknings. Order över limit kan sedan släppas igenom manuellt.
  • Spara dina favoriter, gör shoppingen snabbare och lättare! Många köper liknande produkter, eller till och med samma produkter upprepade gånger.
  • Min sida, där kunden kan se alla ordrar och information kring dessa samt sändningsstatus (spårningslänk), fakturan och status på orden
  • Logik kring transportkostnad och val.

Webbshopen ser grym ut. Jag vill att ni ska få veta att kunden är mycket nöjd! Det ska ni ha cred för! Stort tack för att ni levererade i tid.

— Andreas Hagejärd, Nordic Gateway

Fler smarta funktioner

Returorder

Idag kan upp till 35% av det som beställs komma tillbaka som returer och då är det viktigt att både kunna hantera dels de fysiska aspekterna (hur beter sig kunden, vart ska sakerna skickas och när) såväl som de finansiella aspekterna (när ska varan krediteras, hur mycket kostar returen etc.). En bra returprocess är i många fall helt avgörande för en lönsam och effektiv e-handel.

Restorder

Att visa exakt disponibelt saldo, med exakta tider för nästa möjliga leverans gör att kunderna väljer produkter som kan levereras, men när ordern inte kan levereras i sin helhet vid önskad tid måste man kunna hantera restorderlogik i förhållande till sina kunder.

Prenumerationsorder

Prenumerationsordern ger möjlighet att erbjuda slutkunden prenumereration på en produkt/tjänst över en period. Intervallet kan anpassas efter kund, exempelvis om levererans ska ske en särskild dag, eller om prenumerationen ska pausas ett tag. Prenumerationsorder underlättar för kunden och gör det möjligt att skapa återkommande intäkter med hög marginal och lågt kundtapp.

& ännu fler smarta funktioner 

Få besked när din önskade produkt finns i lager

Vi vet alla att hur frustrerande det är att inse att varan är slut i lager efter att man har fattat ett köpbeslut. Extend har en anmälningslösning så att kunderna kan få ett meddelande via e-post när produkten är tillbaka i lager.

 

Bestäm om kunden behöver login

I webbshopsinställningarna ställer du in om du ska tillåta köp av företag som inte har inloggning dvs. är upplagda i Extend. Vanligtvis brukar dessa kunder då betala med kort, men även fakturabetalning fungerar.

 

Hitta det du söker även om antalet produkter och varianter är stora

Många av våra kunder har tusentals artiklar i sina B2B-butiker. Det betyder att det är viktigt att ha en snabb och smart filterlösning. Extend har avancerad multi-sökfunktionalitet som gör det enkelt att hitta den exakta produkten kunden letar efter.

 

Köp när du vill och hur länge du vill

Ibland blir du distraherad, eller måste avsluta, när du är i mitten av din köpprocess, och du skulle vilja slutföra det senare. MER?

Professionellt shoppinggränssnitt för bättre översikt

För konsumenten betyder olika färger, storlekar och varianter inte nödvändigtvis en annan produkt. Snarare alternativ för samma produkt. För att göra köpet snabbare och lättare har Extend en multiväljare så att konsumenten kan välja färg X i small, färg Z i large och färg Y i medium etc.

Styr försörjningssätt av produkt

Regler för om produkter ska kunna beställas om de inte finns på lager eller är på väg till lagret. Exempelvis kan man tillåta att ordrar läggs under en förbeställningsperiod fast de inte finns på lager och sedan vid ett visst datum ändrar man så att produkten måste finnas i lager för att kunna köpas. I Extend definieras även regler för om en produkt ska lagerläggas, var den ska finnas eller om det ska vara en direktleverans, vilket innebär att en kundorder också blir en leverantörsorder.

 

Leverans och delleverans

I Extend definieras regler för hur dina varor ska levereras. Det gäller allt från transportör, transportkostnad till om delleveranser ska tillåtas.

 

 

Integrera din B2C webbshop

Shopify

Standardintegration byggd utifrån Shopifys API. Extend har byggt in flexibilitet kring bland annat vilket status som ska trigga integrationen. När en order läggs i Shopify triggas en realtidsuppdatering av saldo, vilket gör att det saldot som visas i webbshoppen alltid är korrekt. Informationen från webbshopen skickas vidare till ett externt lager för saldosynkning eller ekonomisystem för fakturering och matchning/avräkning mot Klarna, Stripe mm. Detta matchas via separat API via extern leverantör. Läs mer om integrationen

WooCommerce

Standardintegration byggd utifrån WooCommerce API. Extend har byggt in flexibilitet kring bland annat vilket status som ska trigga integrationen. Informationen från webbshopen skickas vidare till ett externt lager för saldosynkning eller ekonomisystem för fakturering och matchning/avräkning mot Klarna, Stripe mm. Detta matchas via separat API via extern leverantör. Läs mer om integrationen

Magento

Standardintegration byggd utifrån Magentos API. Extend har byggt in flexibilitet kring bland annat vilket status som ska trigga integrationen. Informationen från webbshopen skickas vidare till ett externt lager för saldosynkning eller ekonomisystem för fakturering och matchning/avräkning mot Klarna, Stripe mm. Detta matchas via separat API via extern leverantör. Läs mer om integrationen

Integrerad process

Fortnox

Handlar ditt företag med varor och vill ha en lösning som hjälper dig idag och imorgon? Då ska du välja Extend i kombination med Fortnox. Fortnox hanterar de ekonomiska transaktionerna och Extend order, lager och saldo. Tillsammans blir systemen en perfekt kombination för att bygga ett affärskritiskt ekosystem, helt enkelt den nya tidens affärssystem. Läs mer om Fortnox & Extend

Ongoing

Ongoing är det vanligaste lagersystemet som tredjepartslogistiker i Sverige använder. Genom Extends koppling mot Ongoing kan kunderna enkelt integrera sitt externa lager vilket ger möjlighet att synka lagret mot Extend avseende kommunikation vid orderläggning och återkoppling från Ongoing vid lagerhändelser. Läs mer om Ongoing

Inköp & lagerpåfyllnad

Att få nöjda kunder handlar till stor del om att kunna leverera rätt sak i rätt tid. En komplett översikt över inköp och lagerförsörjning är en förutsättning för att uppfylla kundens förväntningar. En ytterligare fördel är att du minskar kapitalbindningen! Läs mer om inköp & lagerpåfyllnad

Order Management

Det är många bollar som ska hållas i luften när man driver företag. Genom att samla all information på samma ställe får du en total kontroll över företagets processer, från order till slutfakturering. Läs mer om Order management