Chat with us, powered by LiveChat

Frost

Som Frost blir till klara kristaller så bidrar Extend Commerce till en klarare framtid

Om Frost

Digitalisering kan göra din vardag enklare, lönsammare och roligare. Helt enkelt lite mer ”krispig”. Med ökad digitaliseringsgrad kring varuflöden minskar kostnader, och intäkter ökar. Med fullständig kontroll nås bättre underlag för strategiska beslut.

The movie

Vårt ekosystem förstärks

Fler och fler applikationer integreras med Extend Commerce  så att du som kund ska kunna komponera ihop ditt eget ekosystem. Till exempel har de flesta av Extend Commerce kunder försäljning till slutkund via e-handelsplattformar och för att kunna erbjuda detta så enkelt och snabbt som möjligt är standardintegration en viktig faktor.

Under de senaste månaderna har vi kopplats upp mot ett antal olika system, bland annat två av Sveriges ledande e-handelsplattformar Jetshop och Askås.

Jetshop

I kopplingen mot Jetshop är Extend Commerce master för priser och produktinformation vilket gör administrationen central och enkel. Processen fungerar som så att när en order läggs i Jetshops webbshop triggas en realtidsuppdatering av saldo, vilket gör att det saldo som visas i webbshoppen alltid är korrekt. Informationen från webbshopen skickas vidare till ett internt eller externt lager för saldosynkning eller till ekonomisystemet för fakturering och matchning/avräkning mot Klarna, Stripe mm.

Genom integrationen med Jetshop som levererar webbshoppen där vi är master för all data har Flattered en struktur som är enkel att uppdatera. Samtidigt kan de i webbshoppen visa rätt saldo och pris, vilket är viktigt då kunder inte gör tilläggsbeställningar så ofta. Om det finns varor på lagret skickas ordern ner till tredjepartslagret som packar och levererar ut varan. Så fort en produkt har plockats på lagret är den allokerad och webbshoppen uppdateras med ett minskat saldo, vilket gör att man kombinerar en kontrollerad och automatiserad process.

— Mathias Bredin, kundansvarig Extend Commerce

Askås

Askås har byggt en integration mot Extends Commerce API, där Extend Commerce är master för priser och produktinformation vilket gör administrationen central och enkel. När en order läggs i Askås webbshop triggas en realtidsuppdatering av saldot, vilket gör att det saldo som visas i webbshoppen alltid är korrekt. Informationen från webbshopen skickas till Extend Commerce BACKEND där den valideras och sedan om det finns saldo vidare till ett internt och eller externt tredjepartslager. Detta innebär att webbshoppen hela tiden visar rätt uppgifter helt kopplat mot Extend Commerce som fungerar som affärssystem.

AutomatiseraMera & Extend Commerce automatiserar avräkning mot betaltjänster

Alla som hanterar avräkning mot betaltjänster vet att det är ett både tidskrävande och tråkigt arbete. Extend Commerce kan nu tillsammans med AutomatiserMera erbjuda en lösning för att automatisera avräkningen mellan Fortnox och betaltjänster som Klarna, Stripe, Adyen mm.

Lösningen innebär att transaktionsdata från e-handelsplattformen t ex. Shopify lagras i Extend och kopplas till ordern för att göra denna helt unik. AutomatiseraMera hämtar transaktionsdatan hos Extend Commerce BACKEND och använder den sedan för att kunna matcha alla ordrar inklusive retur, rest och kredit mellan Fortnox och betaljänsten vid avräkningsprocessen som automatiseras. Så glöm alla timmars jobb, automatisera flödet istället!

Nya integrerade säljkanaler

Ellos

Vi  har byggt en integrationen till inköpssystemet Mirakl baserat på deras API för order och orderuppdatering med saldo och pris.

Wayfair

Ny  integreration till amerikanska möbel e-handelsplattformen Wayfair som skickar order till Extend Commerce BACKEND, som skickar saldo och faktura tillbaks till Wayfair.

Ny smart ordersida

Extend Commerce BACKEND lanserar en helt ny orderbokningssida full av ny funktionalitet. På denna sida har vi integrerat snabborderbokningen så du snabbt kan man skapa orders på ett par klick genom att söka och lägga till produkter direkt i sökrutan. Du kan även göra en mer utökad produktsökning där vi integrerat en mängd olika filtreringsmöjligheter för till exempel egenskaper (ex. färg) och produktkategorier. Kunden får lättare överblick kring vad som finns i lager samt hur detta slår ekonomiskt. Med vår nya indexerade sökning uppdateras sökresultatet i realtid baserat på din filtrering vilket gör orderbokningen ännu snabbare.

Du kan även direkt hantera din direktleverans för ordern genom att på orderraden definiera leverantör för direktleveransen. Använder man sig av funktionen för automatiska inköp skickas direktleveransen iväg med en gång till leverantören, utan att du behöver skapa en direktleverans i Dropshipmenyn.

Nya orderbokningssidan kommer lanseras successivt under november och december  och samtliga kunder kommer få tillgång till sidan innan årets slut.

Detaljerad ordersökning med actions!

På sidan ”Sök orderrader” i Extend Commerce BACKEND  kan man nu även utföra en mängd olika actions. Här kan du ändra önskat leveransdatum på hela ordern, avreservera, annullera, plocka och ändra prioritet på orderraderna. Se vilka orderrader som saknar saldo och skicka enbart ner valda orderrader till lagret, medan andra orderrader är låsta. Möjligheterna med denna sida är många!

Returhantering 2.0

Extend Commerce har under 2019 genomfört ett antal förbättringar för att effektivisera och förbättra hanteringen av returflöden. Bland annat har vi skapat ett nytt flöde för kreditfakturor baserat på returordern.

Nu kan du i förväg definiera din standardinställning för hur du vill hantera krediter på returer, till exempel skapa en faktura vid mottag eller när returorder skapas eller kanske när du fysiskt tittat på varan och beslutat om det ska vara kredit på returen.

Vi har även lagt till ett nytt API för hantering av returer vilket möjliggör att en retur från exempelvis en e-handelsplattform kan tas emot och skapas i Extend Commerce BACKEND som kan läsa av ”statusen” så när returen har tagits emot visas det i webbshopen.

Lagersystemet blir ännu bättre

Extend Commerce vill erbjuda det bästa digitala lagersystemet, därför lägger vi stort fokus på att utveckla funktioner som möjliggör att lagerpersonalen kan jobba effektivare och snabbare. Exempel på ny funktionalitet är bland annat  att på orderplocksidan finns nu en filterfunktion som kommer ihåg din filtrering till nästa order du plockar (på användarnivå). Detta gör att lagerpersonalen snabbt kan plocka flera ordrar efter varandra. Nytt är även att personalen lättare kan hitta och plocka varor då bilder nu används för att tydliggöra plockinstruktionen i samband med plockuppdraget på skärmen. Dessutom har mer information lagts till under saldolistan och du som användare kan själv definiera vilka kolumner du vill dölja eller visa.

Vi lanserar även en helt ny sida i lagersystemet, Extend Commerce WMS, där man lätt kan söka på ordrar i systemet, nya som gamla. Scanna valfri streckkod (order, transport, förpackning etc.) eller knappa in manuellt för att få upp detaljerad information om ordern och möjlighet att direkt utföra olika actions på ordern. Sidan är framförallt värdefull för dig som använder dig av zonindelning av plock eller staffettplock på lagret.

Flera förbättringar

Nya Sidor får Nytt, Fräscht Utseende

Vi har utvecklat ett nytt gränssnitt som kommer att användas för alla nya sidor i Extend Commerce BACKEND. Detta kommer skapa en homogenitet som gör det lätt att navigera på de olika sidorna. På dessa sidor finns tabeller där man kan söka direkt via en tabellsökning eller med mer avancerade filter på sidor som kräver detta. Den nya tabellsökningen gör det snabbt och smidigt att hitta det man söker i tabellen. Vi har också gjort det möjligt för dig att via kugghjulet visa eller dölja kolumner samt kunna flytta om kolumner i tabellen så de hamnar i önskad ordning. Dessa inställningar är användarspecifika.

 

Status ”Inväntar betalning” tas bort och ersätts med ”Faktura skickad”

Fakturastatusen ”Inväntar betalning” har nu tagits bort och ersatts med ”Faktura skickad”. Från ett användarperspektiv är det ingen direkt skillnad på att en faktura är skickad och att en faktura inväntar betalning. Vi har därför valt att integrera funktionaliteten av ”Inväntar betalning” i ”Faktura skickad”. Detta betyder förbättrad funktionalitet och användarvänlighet för dig som användare och gör det lättare att hitta obetalda fakturor via filtreringen på sidan, samt att hantera andra fakturarelaterade uppgifter.

 

Förbättrad Inställningsmöjlighet för Fakturor 

Nu kan man göra en inställning på fakturor som specificerar om fakturan ska distribueras direkt per automatik eller om fakturan måste granskas av en användare i systemet innan den skickas iväg.

 

Sök på Transaktioner i Konteringsutfall

Vi har förbättrat användarvänligheten och sökfunktionaliteten på sidan Konteringsutfall. Här kan man nu söka efter transaktioner med hjälp av dess transaktions-ID till exempel ett ordernummer,  inleveransnummer eller ett fakturanummer etc. Detta underlättar exempelvis för att hitta belopp för en specifik transaktion.

 

Förbättrad Kopieringsfunktion för Produkter

Extend Commece har implementerat en förbättring som gör att mer data flyttas med när man väljer att skapa en ny produkt utifrån en befintlig med funktionen ”Kopiera från Produkt”.

Kontakta oss för att höra mer om Frost och hur våra nya funktioner kan hjälpa dig. Kontakt

Vill du ta del av alla nya funktioner?

Den sista veckan i varje månad förutom under juli och december skickar vi via nyhetsbrev ut information kring nyheter samt meddelar i vår kunskapsportal releaseinformation. Här hittar du våra senaste uppdateringar, allt från förbättringar till nya funktioner.